Striper eller ikke?

Nærbø Herre A-gruppe i håndball sine drakter

På facebook i går skrev Egil Ø. Nærland på sin private side: «Dette Nærbø Herrer laget skriver klubbhistorie omtrent for hver eneste kamp det spiller.
Bare så synd at sponsorene har tatt makten og bestemt at de tradisjonelle og landskjente stripete draktene ikke er gode nok.»

Vi liker engasjement rundt klubben vår, og vi visste at når du rører ved de blå og hvite stripene på draktene, så ville det bli delte meninger om det.

Som markedssjef i Nærbø Idrettslag er det jeg som må svare for dette. Jeg tar det fulle og hele ansvaret for at draktene ble slik som de ble, dette har aldri vært en styresak.

Når Egil Ø. Nærland skriver: «Bare så synd at sponsorene har tatt makten og bestemt at de tradisjonelle og landskjente stripete draktene ikke er gode nok.», er jeg nødt å ta til motmæle.

Ikke en eneste av sponsorene som nå er på drakten har bedt oss om å skifte ut de blå og hvite stripene.

Kampen om markedskroner på Jæren er beinhard, og Nærbø er og SKAL være en breddeklubb. At vi har et håndballag som er på vei opp i eliten er vel og bra, men det må ALDRI gå på bekostning av bredde. De fleste lokale sponsorene vi har støtter Nærbø Idrettslag pga. den jobben vi gjør nettopp mot barn og unge. Men i Nærbø Idrettslag må det også være lov å være god.

For å kunne håndtere begge deler bredde/elite, er vi nødt til å få inn sponsorer utenfor Jæren, både regionalt og nasjonalt. Etter hvert som en klubb beveger oppover i seriesystem i den ene eller andre idretten, blir den attraktiv for større aktører.

Jeg valgte, som et prøveprosjekt, å fjerne stripene på drakten til A-gruppa i håndball, for å gjøre den mer attraktiv for slike sponsorer. Målet var en fin og ren drakt.  Det er IKKE skjært ut i stein at dette blir en permanent løsning. Vi har fått med oss Sparebanken Vest, Lerøy, Coop og Dalane Energi på drakten. De tre første er nasjonale. De siste har som mål å bli Rogalands beste på salg av kraft. Vi har lykkes i å få inn nye sponsorer. Det kan godt være de hadde vært med om vi hadde stripete drakter også, men det vet vi ikke, for draktene har ALDRI vært et tema.

Skal vi fremover må vi tørre å tenke nytt. Jeg valgte dette, og står for det. Jeg har ikke fasiten på om det var rett.

Da vi var i eliten sist, var drakten så dekket reklame at stripene knapt syntes. Til og med da fikk vi reaksjoner på at stripene ikke viste godt nok. Av andre lag ble vi kalt for «tegneserielaget» pga. stripene og all reklamen. Det var rotete. 

Jeg lærte av min mor og far at det viktigste er ikke det som er utpå, men det som er inni.
Oppi draktene til laget som: «skriver klubbhistorie omtrent for hver kamp de spiller.» er flesteparten Nærbøgutter. De setter Nærbø på kartet enten det er med eller uten blå og hvite striper. La oss ikke ta ifra dem det.

Vi skal heller ikke ta fra engasjerte personer sine meninger. Vi er glade i diskusjoner som kan drive Nærbø Idrettslag fremover, og vi setter pris på skarpe meninger og konstruktiv kritikk. Engasjement rundt Nærbø IL som klubb er viktig. Håper vi ser dere på årsmøtet i februar :)

Med vennlig hilsen
Jonas Edland
Markedssjef Nærbø IL

©2017 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift