Nærbø IL

Skadeforebygging

Skadeforebygging
Skadeforebygging

 

Skadeforebygging


Visste du at med riktig trening/oppvarming kan man redusere skader med 30-50 % avhengig av hvilken type idrett?

Dette er dokumentert fra forskning fra Senter for idrettsskadeforskning.

Norges Idrettshøgskole og www.skadefri.no har et tilbud med basisøvelser og oppvarmingsøvelser som er skadeforebyggende innen idrett.


Nærbø IL fokuserer på å forebygge skader tidlig. Det kan da gjennomføres en rekke basisøvelser under oppvarmingen før treningen. Disse kalles for Spilleklar! http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/Fotball/SPILLEKLAR/

Det vil også være oppslag i garderober i Nye Loen. Det er viktig å være konsekvent og gjennomføre programmet minst to ganger i uken for å få maksimalt utbytte. Programmet er ment som et fullverdig oppvarmingsprogram og gir også økt styrke i skadeutsatte deler av kroppen. Programmet er primært rettet mot fotball, men har også god effekt innen håndball! Se programmet utført av spillere i fra Nærbø IL (kommer snart)


Skadeforebygging i fotball

FOTBALL ER EN IDRETT MED MANGE SKADER

Bena er mest utsatt

Uansett alder og spillenivå er det beina som er mest utsatt; skadebildet domineres av strekkskader i lår og lyske og leddbåndsskader i ankel og kne. Alle disse skadene kan føre til langvarige avbrekk fra fotball, ofte på mer enn 3-4 uker. Hodeskader er mer sjeldne, men er en bekymring ettersom gjentatte hjernerystelser kan gi skadevirkninger på sikt.

Blant unge fotballjenter utgjør kne- og ankelskader mer enn halvparten av alle skadene, og det ser ut til at jenter har høyere risiko for slike skader. Særlig gjelder dette de fryktede fremre korsbåndskadene, som fører til lange skadeavbrekk (oftest opp mot 12 måneder).

Disse skadene gir også betydelig økt risiko for slitasjegikt i kneet etter 15-20 år, selv om de behandles etter alle kunstens regler med kirurgi og/eller rehabilitering hos fysioterapeut. Dette er derfor blant de skadetypene vi satser aller mest på å forebygge.

Hos gutter er strekkskader i lår og lyske vanligere enn hos jenter.

Selv om slike skader sjelden utgjør et problem etter at fotballkarrieren er over, gir de ofte lange fravær fra kamp og trening.

De fører også til betydelig et økt risiko for gjentatte skader samme sted, og det er ikke få utøvere som har fått karrieren ødelagt av det som i første omgang kanskje er betraktet som en ”uskyldig” strekkskade.

Les mer på www.skadefri.no



Skadeforebygging i håndball

KNE-, ANKEL- OG SKULDERSKADER ER DE VANLIGSTE OG ALVORLIGSTE SKADENE

Uansett alder- og spillenivå. Blant 15-17 år gamle håndballspillere sto for eksempel ankel- og kneskader for nesten halvparten av alle skadene, fulgt av finger- (18%) og hodeskader (8%).

Kne- og ankelskader skjer som regel på grunn av en akutt vridning. Mange spillere har også smerter i kastskulderen på grunn av overbelastning.

Alvorlige skader i kne og ankel er skader enhver håndballspiller ønsker å unngå. Variert fysisk trening bidrar til en generelt bedre trent kropp som lettere kan motstå skader. 

Les mer på www.skadefri.no



På kontoret i Nye Loen kan du lese mer om idrettskader og opptrening av dem. Her finner du bøker, temahefter og dvd’er om emnet.


Nærbo IL
Adresse: Torlandsveien 10, 4365 NÆRBØ
Epost: post@narboil.no

http://www.narboil.no/

©2017 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift